Veelgestelde vragen

Previous
Next

Veelgestelde vragen

Op ongeveer 80 dagen per jaar verzorgen wij openbare treinritten. Iedereen kan dan meerijden. Kijk op onze pagina Dienstregeling. De gekleurde dagen in de kalender zijn de rijdagen.

Op de witte dagen zijn er geen openbare treinritten, maar groepen kunnen dan wel een trein voor zichzelf huren. We maken dan een programma op maat. Zie de pagina Jouw eigen trein.

Wij zijn in de eerste plaats een rijdend museum. Kijk daarom eerst in de Dienstregeling om te zien wanneer wij rijden.

Op de rijdagen van de trein is ook ons museumterrein in Goes open:

Van 10.00-17.30 uur op de gele, paarse en blauwe dagen van de dienstregeling

Van 16.30-17.30 op de rode dagen (alleen voor treinreizigers)

Kijk verder op de pagina Museum.

Net als bij gewone treinen is de prijs afhankelijk van de afstand die je wilt reizen en van de klasse waarin je wilt zitten. Kijk voor alle prijzen op de pagina Tarieven & Tickets.

De 3e klasse was vroeger voor het ‘gewone volk’. In deze klasse staan gelakte houten banken of banken met een kunstleren overtrekje.

De 1e klasse en de 2e klasse waren vroeger voor de gegoede burgers. De banken hebben met pluche beklede kussens. Ook zijn de zitplaatsen hier ruimer dan in de 3e klasse.

Bij ons kun je nog steeds kiezen in welke klasse je wilt reizen. De 1e en de 2e klasse gebruiken wij door elkaar. Je kiest dus voor een ticket voor de 3e klasse, of voor een ticket voor de luxere 1e/2e klasse.

Voor groepen van minder dan 10 personen:

Als je online een ticket koopt op de pagina Tarieven & Tickets dan weet je zeker dat er plaats voor je is. Je hebt dan geen vaste zitplaats, maar je kunt zelf een plaats naar keuze uitzoeken binnen de klasse waarvoor je ticket geldt. 

Voor groepen van 10 of meer personen:

Kom je met een groep van 10 of meer personen? Dan kan het wat lastiger zijn om plaatsen bij elkaar te vinden. Op verzoek kunnen we dan vooraf vaste plaatsen voor je reserveren. Geef dit dan na je online boeking aan in een mailtje aan info@destoomtrein.nl. Doe dit minimaal één werkdag vóór je bezoek, vóór 17:00 uur, anders kunnen we het verzoek niet op tijd verwerken.

Let op: Als je om gereserveerde zitplaatsen hebt gevraagd, is het verplicht om die plaatsen te gebruiken. Je kunt dan niet ergens anders gaan zitten.

Voor groepen van minder dan 10 personen reserveren we geen vaste plaatsen. Dat is ook niet nodig.

Wij rijden niet alleen met stoomtreinen, maar ook met een diesel-motorwagen, ook railbus genoemd. De railbus is een dieseltreintje uit de jaren 1950. Je zit achter de machinist, net als bij een bus, en daardoor heb je een mooi uitzicht over de spoorlijn.

In de Dienstregeling zie je wanneer de stoomtrein rijdt en wanneer de motorwagen rijdt.

Jazeker. Voor je treinrit kun je ons museumterrein en werkplaats bezoeken. Onderweg kun je op verschillende stations uitstappen om daar andere leuke attracties te bezoeken, of om te gaan wandelen of fietsen. Bij de belangrijkste stations is ook horeca aanwezig. Combineer meerdere activiteiten voor een complete daguitstap.

Kijk onder Beleef meer om te zien wat er langs de spoorlijn allemaal mogelijk is.

Tickets kun je online kopen op de pagina Tarieven & Tickets. Je bent er dan ook meteen van verzekerd dat er plaats is in de trein. We raden daarom altijd aan om je ticket online te kopen.

Een ticket kun je ook kopen in ons kantoor bij de hoofdingang in Goes (Albert Plesmanweg 23) of bij de conducteur van de trein. Deze tickets kun je niet reserveren. Ze zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt.

Ja. Met PIN betalen kan in ons kantoor in Goes en bij de conducteur van de stoomtrein. Maar let op: de conducteur van de motorwagen (railbus) heeft géén PIN-apparaat. Daar kun je alleen met cash geld betalen.

Onze PIN-apparaten accepteren bankpassen met Maestro- of V-Pay-logo, en creditcards van Mastercard en Visa.

We raden echter aan om je ticket vooraf online te kopen op de pagina Tarieven & Tickets.

Als je in Goes wilt instappen, dan raden we je aan om een half uur voor vertrek aanwezig te zijn. Je hebt dan voldoende tijd om zonder stress over het grote museumterrein naar het perron te wandelen.

Maar voel je vrij om nog vroeger te komen! Zo blijft er voldoende tijd over om de werkplaats te bezoeken of te genieten van een maaltijd of drankje in het restaurant Uitspanning De Goederenloods. Wij zijn al vanaf 10.00 uur open (op de gele, blauwe en paarse dagen). 

Bij de andere haltes is het voldoende om vijf minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

Normaal gesproken wel, maar in de rest van seizoen 2021 is dit helaas niet mogelijk. Om technische redenen is er geen lift beschikbaar. We verwachten dat we in het rijseizoen 2022 weer rolstoelvervoer kunnen aanbieden.

Ben je niet rolstoelgebonden en kun je zelf instappen? Dan kun je wel meereizen. We vervoeren de lege rolstoel dan in de bagagewagen. Dit geldt alleen voor lichte, niet-elektrische rolstoelen.

Honden mogen mee, maar alleen op schoot of op de vloer. Niet op de banken.

Stoomtrein Goes-Borsele volgt de regels voor musea. In musea hoef je geen mondkapjes te dragen, geen 1,5 meter afstand te houden en je hoeft geen coronatoegangsbewijs te tonen.

Let echter op: In de horeca is een coronatoegangsbewijs wél verplicht. Om van alle faciliteiten gebruik te kunnen maken, raden wij je daarom toch aan een coronatoegangsbewijs bij je te hebben voor iedereen die ouder is dan 12 jaar.

Wat doen wij om je bezoek zo veilig mogelijk te houden:

  • Wij zorgen voor zoveel mogelijk treincapaciteit en we verkopen deze niet volledig, zodat er ruimte overblijft in de trein.
  • In elke ruimte in de trein kan tenminste één raam open.
  • Wij zorgen voor een schone trein

 

Wat je zelf kunt doen:

  • Ga met je eigen gezelschap bij elkaar zitten en houdt ruimte vrij ten opzichte van andere gezelschappen. Geef elkaar de ruimte bij in- en uitstappen.
  • Loop niet onnodig door de trein.
  • Zet een raam open als het weer dat toelaat
  • Een mondkapje gebruiken mág natuurlijk wel, als je dat zelf prettiger vindt.